Pulau Pinang telah menjadi destinasi untuk perjalanan singkat atau pengembaraan makanan untuk penduduk tempatan dan juga pelancong asing selama beberapa dekad.

Di samping warisan budaya yang kaya dan pelbagai makanan jalanan yang hebat yang ditawarkan di Pulau Pinang, ramai orang juga mengembara ke pulau ini untuk pantai-pantai yang lawa.

Pantai-pantai Pulau Pinang begitu popular, dan baru-baru ini mendapat tempat dalam senarai ’21 Destinasi Nilai Besar di Seluruh Dunia’ dari International Living.

Dan jika itu bukan berita baik, “Pearl of the Orient” itu berjaya masuk ke dalam carta 10 teratas dengan tempat kelapan dalam senarai.

Mengikut satu laman web Amerika, secara budaya, Pulau Pinang adalah “sangat hebat, dan dengan gabungan budaya ini, makanan dianggap sebagai yang terbaik di seluruh Asia Tenggara.”

“Makan di mana penduduk tempatan makan. Ia selamat untuk orang asing, lazat, dan anda boleh mendapatkan hidangan pengisian kurang dari AS $ 5 (RM20.55). ”

Living International juga menambah bahawa pasangan boleh menyewa dan hidup dengan baik di Pulau Pinang dengan harga kira-kira AS $ 1,455 (RM5,979.32) sebulan.

Hanya terdapat dua negara dari Asia yang membuat senarai itu. Selain Pulau Pinang, Bali membuat senarai dengan mengambil tempat ke-21.

Sumber: Rojak Daily