Berikutan musim hujan yang melanda negara ini, beberapa negeri termasuk Kedah dikatakan mengalami kekurangan bekalan barang basah seterusnya menyumbang kepada kenaikan harga.

Pengerusi Persatuan Nelayan Kuala Kedah, Abdul Hamid Bahari, memberitahu bahawa harga barang basah antaranya ikan dan sotong mengalami kenaikan harga yang mendadak dipercayai akibat kekurangan bekalan.

Gambar sekadar hiasan

“Jumlah nelayan yang turun ke laut tidak menentu berikutan keadaan cuaca yang sering hujan dan laut bergelora. Ada masa antara 50 hingga 60 peratus nelayan turun ke laut tetapi apabila cuaca buruk hanya tinggal 20 peratus sahaja nelayan yang turun kerana bimbang dengan keselamatan diri mereka,” katanya.

“Apabila jumlah nelayan yang turun sedikit maka hasil tangkapan juga berkurangan dan sebab itu ada beberapa barang yang naik harga antaranya ikan kembung yang dijual antara RM12 hingga RM15 sekilogram sedangkan sebelum ini ia boleh dibeli dengan harga RM5 sekilogram,” tambahnya.

Menurutnya, sotong dan udang juga naik harga antara RM5 hingga RM6 sekilogram bergantung saiz yang sebelum ini sekitar RM4 sekilogram.

“Walaupun nelayan yang turun ke laut semasa cuaca tidak baik seperti ini tidak mengalami sebarang kemalangan, kita masih bimbang dengan keselamatan diri mereka jadi kita harap cuaca kembali elok supaya kita dapat turun tangkap ikan,” ujarnya.

Sumber: Astro Awani