Melahirkan seorang bayi adalah sesuatu yang membahagiakan, namun berat badan berlebihan yang datang dengannya bukanlah sesuatu yang dimahukan! Walaupun hati ingin turunkan berat badan dengan ekspres cara “crash diet” persis selebriti, hakikatnya proses yang terlalu cepat sebenarnya tidak elok untuk badan dan boleh mengganggu penyusuan.

Guru yoga saya sentiasa mengingatkan ini kepada para pelajarnya:

“Berat badan anda mengambil masa 9 bulan untuk naik , jadi anda perlu memberi masa kepadanya untuk balik semula kepada berat badan yang ideal!”

Jadi, jangan panik. Tarik nafas dan ambil langkah-langkah kecil dan mudah untuk menurunkan berat badan berlebihan secara sihat:

Minum banyak air

via GIPHY

Sangat penting untuk anda minum cukup air, terutamanya jika anda menyusu. Meminum air secukupnya sepanjang hari membantu mengekalkan keseimbangan cecair dalam badan dan membantu badan menyerap vitamin dan mineral penting dari makanan. Rasa dahaga seringkali disalaherti sebagai kelaparan, jadi minum cukup air untuk mengelakkan daripada makan snek dengan kalori berlebihan.

Air teh, minuman bergas dan kopi adalah diuretic yang boleh mengeluarkan air dari badan dan mengurangkan serapan nutrisi. Jadi, minumlah air kosong dan cuba tambah perisa dengan hirisan buah lemon, pudina atau buah beri beku.

Cuba menyusu bayi anda

via GIPHY

Menyusu dikatakan dapat membantu ibu kembali kepada berat badan yang ideal. Apabila anda menyusu, rahim dan tisu di sekitarnya mengecut dan secara tidak langsung anda sedang melakukan aktiviti anarobik! Bayi anda mendapat nutrisi dari susu terbaik untuknya dan badan anda membakar kalori sedikit demi sedikit. Ramai ibu menyusu mengatakan mereka mudah untuk hilang berat badan apabila menyusukan bayi.

Berehat dan bertenang

via GIPHY

Bulan-bulan pertama dengan bayi anda adalah sangat mengujakan namun sangat memenatkan kerana anda tidak cukup tidur. Ambil masa untuk tidur dan berehat setiap kali ada peluang. Tidurlah ketika bayi anda tidur dan jangan malu untuk meminta pertolongan jika anda memerlukannya. Anda boleh cuba berurut, mendengar alunan muzik yang menenangkan, bermeditasi dan lakukan teknik pernafasan yang mendalam. Semakin anda bertenang, semakin banyak tenaga dihasilkan untuk bayi. Anda mungkin juga bertenaga untuk membuat senaman ringkas.

Bersenam

via GIPHY

Walaupun tidak disyorkan untuk terus melakukan senaman impak tinggi selepas kelahiran anak, cuba untuk melakukan senaman yang lebih lembut dan ringan sebaik sahaja mendapat kebenaran dari doktor. Bawa bayi keluar berjalan-jalan sambil menyedut udara segar – ia penghilang stress yang sangat mujarab! Yoga dan meditasi juga adalah cara yang elok untuk lebih berhubung dengan emosi dan fizikal. Tak semestinya perlu melompat dan menari untuk menghilangkan berat badan. Ia mungkin sukar untuk mencari tenaga dan masa, jadi mula dengan kecil-kecilan dan kekal aktif setiap hari. Mesti ada hasilnya!

Makan dengan sihat

via GIPHY

Melakukan “diet” selepas melahirkan sebenarnya bukan idea yang bagus. Tak kira jika anda menyusu atau tidak, anda perlu fokus pada pilihan makanan yang betul dan penuh nutrisi, bukan mengira kalori. Badan anda memerlukan tenaga untuk sembuh selepas proses kehamilan dan melahirkan bayi, jadi pastikan anda makan dengan sihat dan betul.

Pelan pemakanan terbaik dan seimbang pasca kehamilan hendaklah mengandungi protein berkualiti (telur, ikan, ayam), lemak sihat (kekacang, minyak kelapa, minyak zaitun), sayur dan buah-buahan yang banyak dan bijirin penuh (beras perang, quinoa).

Jika anda menyusu, bayi anda mungkin sensitif kepada sesetengah jenis makanan. Jadi pantau bayi anda jika dia ada mengalami sebarang reaksi terhadap makanan anda dan cuba sesuaikan. Makan 3 kali sehari (sarapan, makan tengahari, makan malam) dan 1-2 snek sihat di antara waktu makan utama.

Sumber: Makchic Suri